Bu Blogda ekonomik büyüme potansiyeli ile küresel jeopolitik gelişmelerde etkisini artıran ASYA'dan gözlemler paylaşmaya çalışacağım. Pergelin sabit ucu dünyanın dördüncü, İslam Dünyası'nın en büyük nüfusuna sahip Endonezya'da olacak.
29 Mart 2023 Çarşamba
Global Disruptions and the Making of a New Middle East
Küresel Güçlerin Müdahaleciliği
9 Temmuz 2022 Cumartesi
Diaspora Türkleri
Bu kitap Hollanda Türkevi Araştırmalar Merkezi desteği ile yayınlandı. Kitapta, Türklerin dünyanın her bölgesine yayılmış durumda olması gerçeğinden hareketle siyaset, din, kültür, entegrasyon, dışlanma, önyargılar ve İslamofobi gibi konular çerçevesinde değerlendirmeler yer alıyor. Nüfusu her geçen gün artan, ekonomik ve kültürel sermayesi güçlü ve büyük bir Türk Diasporası varlığına işaret edilen kitapta, popülizm yükselirken bilhassa Avrupa ülkelerinde Türk ve müslüman olmanın, Türk ve müslüman olarak yaşamanın zorlaştığına işaret ediliyor. Yazara göre Avrupa’daki dördüncü ve beşinci kuşak Türkler bu coğrafyada doğup büyümelerine ve yaşadıkları ülkenin vatandaşı olmalarına rağmen hala önyargıların ve eşitsizliklerin kurbanı olabiliyor.
Hollanda Türkevi Araştırmalar Merkezi desteği ile yayınlanan “Diaspora Türkleri: Avrupa’da Türk İmajı ve İslamofobi”, geçmişten günümüze Avrupa’daki Türk imajını ve Türk Diasporasının içinde yaşadığı toplumla ilişkilerini etkileyen sosyolojik yapısını aydınlatmaya çalışıyor. Kitapta yer alan yazılar ayrıca sosyoloji, antropoloji ve siyaset bilimi çalışmalarının verilerine dayalı olarak Diaspora Türklerinin karşılaştığı temel meselelere ve Avrupalıların zihin haritasına ışık tutuyor.
https://www.cizgikitabevi.com/kitap/1221-diaspora-turkleri-avrupa-da-turk-imaji-ve-islamofobi
Politics of Ethnicity, Identity and Religion
Politics of Ethnicity,
Identity and Religion: Turkish Muslims in Britain is a study of a micro-Muslim community in UK. This
book analyzes how Turkish identity is constructed in the diaspora through an
ethnographic study of the role of family, culture, organizations, and religious
groups in the reproduction and transmission of traditional values to the young
generation. This study informs students, academics, politicians and policy
makers in particular about the traditions, values, beliefs and cultural traits
of an ethnic community with a multicultural context. This book shows that
Turkish and Islamic identities are not fixed and Muslims and Europe do not have
a monolithic nature. There is a large diversity of perspectives and approaches
to Islam, which indicate that any essentializing of others as a fixed category
undermines pluralims and multiculturalism. The book also argues that there is
an emergent identity construction and a sense of belonging among young Muslims
who would like to see themselves as a permanent part of European civic culture
because their loyalty lies in where they live.
Covid-19 Pandemisine İlişkin Toplumsal Etkenler
Modernite’nin Getirdikleri: Dünyevileşme, Riskler, Ruh Sağlığı ve Din
Modernite’nin Getirdikleri: Dünyevileşme, Riskler, Ruh Sağlığı ve Din
Bu makaleye aşağıdaki linkten erişmek mümkün.
https://sabite.org/modernitenin-getirdikleri-dunyevilesme-riskler-ruh-sagligi-ve-din
8 Temmuz 2022 Cuma
What Modernity Brings: Secularization, Risks, Mental Health and Religion
What Modernity Brings: Secularization, Risks, Mental Health and Religion
You can have full access to this article. Here is the link.
https://sabite.org/what-
15 Ocak 2018 Pazartesi
Anti-Turkish sentiments in Europe not sustainable
While Turkey was preparing itself to improve relations with EU, this new culturalist discourse emerged. All of the objective criteria were forsaken for discussions on culture, religion, civilization and region; they started to express that Turkey is a Muslim country which is governed mostly by Muslims and that Turkey's values as a Muslim country was incompatible with Europe.
In addition to this discourse, from 2009-2010 onwards, they started to target President [Recep Tayyip] Erdoğan and the Justice and Development Party (AK Party) by claiming that Turkey was becoming increasingly authoritarian because Erdoğan allegedly has absolute power, a situation contradicting with European values. We see that the schism between Turkey and Europe is deepening; however, from a rational viewpoint, relations should have been improving according to the objective criteria. Turkey did what it had to do and resolved many long-standing issues which were considered taboo.
In fact, the liberal globalist viewpoint in Europe is becoming introverted. There is an emergent isolationist approach. We have observed the reflections of this approach in French, German and Austrian elections along with Brexit. Moreover, we have seen the rise of populist parties and various political movements that openly advocate xenophobia and racism.
On the other hand, certain developments in Turkey also had a negative impact on country's relations with the West. One of these developments is the operations that took place in eastern and southeastern Anatolia following June 7, 2015 elections. These operations were presented as Turkey oppressing its own citizens. Especially the Peoples' Democratic Party (HDP), the PKK, FETÖ and other anti-Turkey groups have been using this discourse.
Meanwhile, we have also seen that human rights organization nitpicking certain information about Turkey and presenting it as the whole. They accuse Turkey of victimizing its own citizens by forcing people to migrate and deliberately not providing education or healthcare in the region. However, during meetings with our counterparts, we express that Turkey has realized an important reform in the region between 2013 and 2015.
In order to resolve the Kurdish issue in Turkey, the state held meetings to disarm the PKK and to force the terrorist organization out of the country. The state didn't violate the cease-fire between 2013 and 2015. In this respect, claims that the AK Party government oppressed its own citizens are contradictory with the party's values. This would mean political suicide for the party. However, discourse about the violation of human rights was abused efficiently, which exacerbated the anti-Turkey viewpoint.
So, what has happened to this model country? This situation is related with the culturalist approach and shift in geopolitics. AK Party governments started to take action that discomforted dominant powers and the global status quo. One of them was the tension between Turkey and Israel. Secondly, the nuclear agreement with Iran that Turkey and Brazil had prepared – which was dismissed by the West and replaced with basically the same agreement later – and thirdly, Turkey's support for democratic transition during the Arab Spring. Considering all of this, criticism by international institutions toward Turkey has fractured our geopolitical relations with the West. We aren't playing the blame game, of course.
Moreover, Turkey has improved itself significantly especially in terms of humanitarian aid. All of this indicates that Turkey has gained some ground. These actions won't be disregarded by countries that dominate or used to dominate those fields. This is the struggle. This struggle was comparatively silent and covert up until recently.
However, at this point, Turkey showed that it's a force to be reckoned with, in terms of both soft and hard power. Despite tremendous changes in its military after the July 15 coup attempt, Turkey was able to demonstrate its hard power through Operation Euphrates Shield. This means that Turkey efficiently utilizes its smart power, the combination of soft and hard power. The said efficiency makes Turkey a rival to certain countries in the region.
Naturally, this country has to defend itself. When we're explaining the existential threats Turkey faces, we underscore the PKK, FETÖ and Daesh, along with having a failed state right across the border. Some of our European counterparts confess that their country would plunge into political instability if they had to face half of these risks. Therefore, we want to have relations that rely on rationality.
Meanwhile, the Council of Europe and the OSCE have certain demands. I'm saying demands, because the language they're using is imposing; just like an empire asking its colony. They demand us to release all arrested journalists and political prisoners. We state that our country has its own judicial system and this process can't be concluded with pressure from either internal or external sources.
For this reason, Europe should accept Turkey. The West can't close its borders and avoid crises and conflict; this is impossible. They have to cooperate with developing and growing countries like Turkey. Otherwise, they will be weakened. This would mean Europe's suicide. Today, a German political party, which was founded in 2014, has 92 seats in parliament. For the first time since World War II, a xenophobic political party, which has issues with European values, is going to send its deputies to the PACE delegation. To manage this situation, Germany and Europe have to open themselves and embrace Turkey.
Avrupa Konseyi Parlamenter Meclisi (AKPM) İtibar Kaybediyor
Son zamanlarda AK ve AKPM ciddi itibar ve saygınlık kaybı ile karşı karşıya. Bizim de katıldığımız Genel Kurul sırasında bazı skandal ve haksız kararlar alınması bunun açık göstergesi. Ayrıca 47 ülkenin 324 üyesinin bulunduğu AKPM kanadı son zamanlarda azınlık bir grubun baskıları ile bazı karanlık lobilerin etkisinde kalıyor. Örneğin AKPM ile ortaklık halinde verilen Vaclav Havel İnsan Hakları Ödülü bu yıl FETÖ'ye üyelik ve destek verdiği iddiası ile tutuklu bulunan ve henüz yargı süreci tamamladığı halde Murat Arslan'a verildi.
Türkiye'de 15 Temmuz 2016'da demokrasiye ve demokratik kurumlara saldıran, Meclisi bombalayan, Cumhurbaşkanımıza suikast girişiminde bulunan, 250 vatandaşımızın şehit olmasına ve 2000'den fazla vatandaşımızın yaralanmasına sebep olan bir örgüte üye olmakla suçlanan ve mahkemede henüz aklanmamış birine insan hakları ödülü verilmesi AKPM'nin savunduğu değerler ile taban tabana zıttır. Bu kararı alanlar hayatında bir gün bile yargıçlık yapmayan, bir insan hakları projesinde yer almayan Murat Arslan'ı kahraman ilan edercesine ödül vererek darbe yanlılarını cesaretlendirmiş ve Avrupa Konseyi değerlerine ihanet etmiştir. Üstelik Vaclav Havel Ödülü Seçim Jürisinde AKPM üyelerinin olmamasına ve sadece Başkanın jüride bulunmasına karşısın AKPM ve AK ismi kullanılmış ve terör üyesi örgütü mensubu şüphelisine söz konusu ödül takdim edilmiştir. Şimdi doğal olarak kamuoyunda konuya ilişkin sorular soruluyor. Örneğin yargı süreci sonunda ödül verilen kişi mahkum edilirse ne olacak? Ödül verilen tutuklu kişi FETÖ'ye mensubiyet veya yardımcı olmaktan suçlu bulunursa AKPM ve AK ne yapacak? AKPM ve AK bir terör örgütü mensubunu ödüllendirmiş olmayacak mı? AKPM ve AK'nin temel hak ve hürriyetlere saldıran terör örgütleri ve mensuplarını lanetlemesi gerekirken, seçilmiş hükumeti devirmeye çalıştığı iddia edilen birine ödül vermesi bu kurumların kendilerini inkar anlamına gelmez mi? Bağımsız yargı, şüphelinin aleyhine karar verirse AKPM, Vaclav Havel Vakfı'nın suçuna, yani terör örgütü mensubu birine ödül verme suçuna ortaklık etmiş olmayacak mı? Ne yazık ki şimdiye kadar ne AK ne de AKPM yetkilileri bu sorulara cevap verememiştir, vermeleri de mümkün değildir zira AKPM'nin yaptığı AB, AGİT, İİT, NATO veya BM gibi kuruluşlardan birinin El Kaide, Taliban, Boko Haram veya Deaş gibi örgütlerden birine mensup bir teröriste insan hakları ödülü vermesi gibidir. AKPM, 15 Temmuz menfur darbe girişiminin planlayıcısı ve uygulayıcısı FETÖ'ye üyelik ve yardım şüphesi ile tutuklanan Murat Arslan'a Vaclav Havel İnsan Hakları Ödülü vererek tarihi bir hata yapmıştır. Bu karar AKPM'nin tarihine kara bir leke bırakmış ve itibar kaybına uğratmıştır. Bu karar ayrıca bazı karanlık güç odakları ve lobilerin AKPM karar süreçlerini nasıl etkileyebileceğini göstermiştir. AK ve AKPM'nin, bu örgütün kurucusu ve güçlü bir üyesi olan Türkiye karşıtı şer güçlerin etkisinde kalması kabul edilemez. AK ve AKPM bu büyük hatadan bir an önce dönmelidir aksi takdirde demokrasi ve insan hakları savunuculuğu iddiasından vazgeçmek zorunda kalacak ve üye ülkeler nezdinde zaten zayıflamış bulunan etki gücünü tamamen kaybedecektir.
31 Ağustos 2017 Perşembe
Okul ne işe yarar? Avrupa ülkeleri milli kültürlerini nasıl aktarıyor?
Sites of National Imagery: Imparting the Dominant Culture through Public Education in Europe
https://www.academia.edu/26804310/Sites_of_National_Imagery_Imparting_the_Dominant_Culture_Through_Public_Education_In_Europe
Dindarlık ölçülebilir mi?
Multidimensional Approach to Religion: a way of looking at religious phenomena
https://www.academia.edu/34427082/Multidimensional_Approach_to_Religion_a_way_of_looking_at_religious_phenomena
İhtida - din değiştirmek
Hint alt kıtasındaki Aligarh ve Deobandi hareketlerinin analizi
Mezhepler ve dini kimliklerin siyasi ve toplumsal gelişmelere etkileri
Some reflections on the Wahhabiya and Sanusiye Movements
https://www.academia.edu/26804367/Some_Reflections_on_the_Wahhabiya_and_Sanusiya_Movements
Diyasporik Türk Gençliği: Kültürel Kimliğin Yeniden Üretimi ve Hibrid Kimlik İnşası
Diyasporik Türk Gençliği: Kültürel Kimliğin Yeniden Üretimi ve Hibrid Kimlik İnşası
https://www.academia.edu/26804366/Diyasporik_T%C3%BCrk_Gen%C3%A7li%C4%9Fi_K%C3%BClt%C3%BCrel_Kimli%C4%9Fin_Yeniden_%C3%9Cretimi_ve_Hibrid_Kimlik_%C4%B0n%C5%9Fas%C4%B1
28 Ağustos 2017 Pazartesi
Türkler, Araplar hakkında ne düşünüyor?
Anket verileri güncel sayılmaz ama köklü bir değişiklik olduğunu düşünmüyorum. Çalışmanın orijinali çok kapsamlı. Tarih kitaplarında, medya ve popüler kültürde, sinemada Arap imajını ve Arapların temsilini ele aldık ve analiz ettik. Ayrıca bir anket çalışması da yapıldı. Umarız çalışma güncellenerek ileride yayımlanır. Aşağıdaki linkte araştırmanın kısa bir özetini bulunabilir.
Arab image in Turkey
https://www.academia.edu/26804321/Arab_image_in_Turkey
Avrupalı Türkler, Avrupa Birliği ve Türkiye arasında köprü olabilir mi?
https://www.academia.edu/202240/Bridging_the_European_Union_and_Turkey_The_Turkish_Diaspora_in_Europe_Insight_Turkey_Vol_9_Number_4_pp._85-99
Terörün kaynak ve sonuçlarını sosyolojik açıdan anlamak mümkün mü?
26 Ağustos 2017 Cumartesi
Full text of "The Belt and Road Initiative and Middle Eastern Politics: Challenges Ahead" is now available
http://file.insightturkey.com/Files/Pdf/10.2525399.2017193.06.pdf
Summary
Announced by the Republic of China in 2013, the Belt and Road Initiative generated considerable interest as the project is thought to have far reaching economic, political and cultural consequences. The Silk Road is an ancient trade route crossing three continents that reminds us globalization is not a totally new, modern phenomenon and that trade has connected peoples, regions and countries for hundreds of years. In fact, the activities and transactions in and around the Silk Road routes of past centuries represent an earlier version of globalization. Stretching from China and India all the way through Persia, Mesopotamia, the Middle East and Anatolia to Europe, the world enjoyed considerable economic and cultural exchanges for centuries.
The imperial wars for regional and global hegemony and emergence of nation states slowed down the forces of globalization as national borders became sine qua non for security especially in the late 19th and early 20th centuries. However, with the rise of communication technologies, popular culture, free trade and population movements, the process of globalization marked the second half of the previous century. Today we are witnessing a stronger wave of globalization on a wider and larger scale because of ever increasing trade volume, foreign investments, rising number of people traveling all around the globe –all enabled by much faster communication facilitated by new technologies and the media. There is no doubt that if the Belt and Road Initiative achieves its objectives, globalization will take a new shape and content bringing nations and cultures closer based on common interests.
http://file.insightturkey.com/Files/Pdf/10.2525399.2017193.06.pdf
24 Ağustos 2017 Perşembe
Batı medeniyetini çöküşe götüren ne olacak?
Endonezya’da yeni hükümetin öncelikleri hangi konular?
Nüfus bakımından dünyanın en büyük dördüncü ülkesi olan Endonezya, 280 milyonluk nüfusu ile en büyük İslam ülkesi. G20 üyesi olan Endonezya ...
-
Prof. Dr. Talip Küçükcan Yükseköğretim bütün ülkeler için stratejik bir alan ve önemli bir ekonomik sektör. Üniversiteler nitelikli insan ...
-
Türkiye ve Endonezya arasındaki ikili ilişkiler olumlu ilerliyor. İki ülke arasında 2022 yılında Yüksek Düzeyli Stratejik İşbirliği Konseyi ...
-
Prof. Dr. Talip Küçükcan Endonezya Küreselleşme diye tanımladığımız olgu, soyut anlamda fiziki sınırları aşan bir hareketlilikle devam e...