24 Mart 2024 Pazar

Küresel Yükseköğretim Ekonomisi Ne Kadar?

Prof. Dr. Talip Küçükcan

Yükseköğretim bütün ülkeler için stratejik bir alan ve önemli bir ekonomik sektör. Üniversiteler nitelikli insan kaynağı yetiştirmek, eğitim-öğretim ve ar-ge faaliyetleri yapmak, bilimsel üretkenlik ve yeni teknolojik keşiflerde bulunmak suretiyle bir ülkenin sosyo-ekonomik gelişmesine ve kalkınmasına katkıda bulunur.

Üniversiteler eğitim-öğretim, ar-ge ve bilimsel etkinlikleri yanında karar vericilere yol gösteren bilgi ve verileri oluşturur, siyasi, sosyal, hukuki ve ekonomik konularda kamuoyunu aydınlatır, yenilikçi bakış açıları kazandırır, bağımsız ve eleştirel düşünme yeteneğinin gelişmesine de katkıda bulunur.

Üniversitelerin eğitim, bilim, araştırma ve topluma hizmet boyutlarında yaptıklarının önemi uzun zamandır tartışılan bir konu olup bu konuda ciddi bir külliyat da oluşmuştur. Üniversitelerin uluslararasılaşması aynı zamanda bilgiye ulaşım, bilgi ve tecrübe paylaşımı, araştırmacı ve öğrenci dolaşımı ve kültürlerarası iletişim ve etkileşim açılarından da önemli görülüyor.

Yükseköğretim kurumlarının yukarıda belirtilen misyon ve katkılarına ilaveten tartışılması gereken bir diğer konu da uluslararasılaşma ve küresel yükseköğretim ekonomisidir. Zira yükseköğretimde uluslararası aşmanın gittikçe büyüyen bir ekonomi oluşturduğu, uluslararası öğrenci payı yükseldikçe gelirlerinin arttığı biliniyor.

Küresel yükseköğretim ekonomisi: 370 milyar dolar

Küresel yükseköğretim ekonomisi, uluslararası öğrenci sayılarındaki artışa paralel olarak her yıl daha da büyüyor. Öyle ki 2016 yılında 5,1 milyon uluslararası öğrencinin öğrenim gördükleri ülke ekonomilerine toplam katkısı ya da küresel yükseköğretim ekonomisi 300 milyar dolarak olarak hesaplanmıştı[1]. Bugün 6.3 milyonu aşan uluslararası öğrenci sayısı göz önüne alındığında aynı parametreler üzerinden hesaplanacak olursa yükseköğretim ekonomisinin 370 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahip olduğu söylenebilir.

Eğitim-öğretim ücreti başta yurt, gıda, ulaşım, kırtasiye, kıyafet, gezi, eğlence ve yakınların ziyareti gibi harcama kalemleri de olan yükseköğretim ekonomisi pek çok iş kolunu, istihdam ve üretimi de kapsadığı için ekonomiye katkısı çok boyutlu bir sektör.

2020’de sayıları 6.3 milyon olan uluslararası öğrenci sayısı Covid-19 salgını nedeniyle durağanlaşmıştı ancak 2023 itibariyle toplam sayı bunun üzerine çıktı. Gelelim yükseköğretim ekonomisi pastasından en büyük payı hangi ülkelere.

 Aslan payını hangi ülkeler alıyor?

Küresel uluslararası öğrencilerin 1.1 milyonu ABD üniversitelerinde öğrenim görüyor[2] ve bu öğrencilerin ABD ekonomisine yıllık katkıları 38 milyar[3] dolar olarak hesaplanıyor. ABD üniversitelerine en fazla öğrenci Çin, Hindistan, Güney Kore, Singapur, Malezya ve Hindistan’dan yani Asya Pasifik bölgesinden geliyor.

İngiltere yükseköğretim ekonomisinden en fazla payı alan ikinci ülke. Çoğu Asya Pasifik bölgesinden gelen uluslararası öğrencilerin İngiltere ekonomisine katkısı yılda 40 milyar sterlini aşmış durumda. Yaklaşık olarak 650 bin uluslararası öğrenciye ev sahipliği yapan İngiltere’nin bu ekonomiden aldığı pay oldukça büyük. 2014–15 döneminde 437 bin uluslararası öğrencinin İngiltere ekonomisine katkısı 28,5 milyar sterlin olarak hesaplanmış.[4]

2018-2019 eğitim öğretim yılında ise kaydolan öğrencilerin öğrenim sonuna kadar yaptıkları harcamalar göz önüne alınarak yapılan hesaplamalarda öğrencilerin ekonomik katkıları 31.3 milyar sterlin, 350 binden fazla uluslararası öğrencinin kayıt yaptırdığı 2021-2022 yılında ise bu katkı 41.9 milyar sterlin olarak tespit edilmiş.[5] Bu rakam, okul ücreti başta gıda, barınma vb. diğer ihtiyaçlar için yapılan harcamaları da içeriyor. Yükseköğretim sektörünün ekonomik getirileri yanında önemli bir yumuşak güç aracı olduğunu da ifade etmek lazım. Bir ülkede okuyup mezun olan ve kendi ülkelerine iyi deneyimler ve hatıralar ile dönenler gönüllü diplomat sayılabilir ve ülkelerinde etkili makamlara geldiğinde de bunun ikili ilişkilere olumlu yansımaları olacağı düşünülebilir. 2023 yılı verileri pek çok ülkedeki siyasi liderin başka ülkelerde eğitim aldığını gösteriyor. Örneğin 65 ülke liderinin (cumhurbaşkanı, başbakan vb) 65’nin ABD, 58’inin İngiltere,  30’nun Fransa ve 10’nun da Rusya üniversitelerinde eğitim aldıklarını görüyoruz ki bu da söz konusu ülkelerin yumuşak gücünü artıran bir olgudur.[6]

ABD ve İngiltere’yi Kanada, Avustralya, Almanya, Fransa, Çin ve Japonya üniversiteleri takip ediyor uluslararası öğrenci kayıtları açısından. Örneğin Avustralya ülkedeki 560 bin kayıtlı uluslararası üniversite öğrencisinden 35 milyar Avustralya doları, Kanada 550 bin yabancı öğrenciden 21.6 milyar Kanada doları, Fransa bu ülkedeki üniversitelere kayıtlı 370 bin öğrenciden 5 milyar Avro gelir, Almanya 458 bin öğrenciden 6 milyar Avro elde etmiş görünüyor. Üniversiteler ticarethane değil. Asıl amacı hiçbir zaman para kazanmak ve kar etmek de değil ve de olmamalı. Ancak verdiği eğitim, kazandırdığı vizyon ve geliştirdiği yetenekler ile insan hayatını köklü biçimde etkileyen kurumlar olarak teveccühün de yoğun olduğu merkezler. Üniversitenin sağladığı imkan ve fırsatlardan yararlanmanın da bir bedeli var. Yükseköğretim ekonomisinin temelini de büyük oranda bu arz-talep oluşturuyor.

Uluslararası öğrenci dolaşımının ve buna bağlı olarak yükseköğretim ekonomisinin daha da genişleyeceği ve büyüyeceği öngörülmekte. Örneğin bir araştırmaya göre 2030 yılında uluslararası öğrenci sayısının 8 milyona, bunun ekonomik getiri hacminin ise 433 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor.[7]

Bütün bu veriler ışığında Türkiye’nin yükseköğretimde uluslararasılaşmanın neresinde olduğu, nasıl bir strateji takip ettiği, küresel yükseköğretim ekonomisinden ne kadar pay aldığı gibi sorular üzerinden düşünmek gerekiyor. Uluslararası öğrenci kaynağı ağırlıklı olarak Asya Pasifik bölgesi olduğundan bu bölgeye yönelik hangi politikaların geliştirildiği ve ne tür projelerin uygulandığı da üzerinde durulması gereken konular arasında. Elbette bu da bir başka yazının konusu.

 



[1] Rachul Choudoha, Beyond $300 Billion: The Global Impact of International Students, A Report published by StudyPortals, 2019.

[2] https://opendoorsdata.org/data/international-students/

[3] https://www.state.gov/united-states-announced-as-leading-destination-for-international-students-annual-impact-to-u-s-economy-is-38-billion-and-335000-jobs/

[6] Over one-quarter of the world’s countries are headed by someone educated in the UK and another quarter are headed by someone educated in the US

https://www.hepi.ac.uk/2023/08/22/over-one-quarter-of-the-worlds-countries-are-headed-by-someone-educated-in-the-uk-and-another-quarter-are-headed-by-someone-educated-in-the-us-hepi-2023-soft-power-index/

[7] Forecast projects major growth in international enrolments through 2030, https://monitor.icef.com/2022/02/forecast-projects-major-growth-in-international-enrolments-through-2030

 

 

5 Ocak 2024 Cuma

Türkiye and Indonesia have vast potential for cooperation

Türkiye and Indonesia have vast potential for cooperation 

Türkiye and Indonesia have vast potential for cooperation in a wide range of sectors, from the defense industry to the economy, the Turkish ambassador to Jakarta said.

"A new era is beginning," Talip Kucukcan told Anadolu in an interview on relations between the two countries, underlining that the areas they could boost cooperation include "the economy, education, defense industry, processing of raw materials, and their transfer to global markets, and possibly the establishment of a common security umbrella."

Read the full interview

https://www.aa.com.tr/en/asia-pacific/turkiye-indonesia-in-new-era-of-massive-cooperation-potential-says-envoy/2959174

Türkiye ile Endonezya, çok sayıda potansiyel işbirliği alanına sahip

 Türkiye ile Endonezya, çok sayıda potansiyel işbirliği alanına sahip

280 milyonluk genç ve üretken nüfusu ile İslam dünyasının en büyük, dünyanın da 4’üncü büyük ülkesi olan Endonezya’nın, dünyanın jeopolitik ağırlığının Asya Pasifik’e kaydığı dönemde Türkiye için büyük ehemmiyete sahip olduğunu belirten Küçükcan, “Bu açıdan Endonezya ile Türkiye arasındaki ilişkilerin gözden geçirilmesi, yapısal reformlar yapılarak ilerletilmesi önemli.” dedi

Devamına aşağıdaki linkten ulaşılabilir.

https://www.aa.com.tr/tr/dunya/turkiye-ile-endonezya-cok-sayida-potansiyel-isbirligi-alanina-sahip/2958892#

4 Ocak 2024 Perşembe

15 Temmuz ve akademi


15 Temmuz darbe girişimi ve üniversiteler

 

Müslümanlar dünyada nasıl bir imaja sahip?

Müslüman imajı

 

Dünya'da modernleşme deneyimleri, din ve laiklik

Modernleşme, laiklik ve din

 

Failed coup attempt in Türkiye in 2016



Responses to the failed coup attempt in 2016

 

İslam karşıtlığı ile nasıl mücadele edilir?

İslam düşmanlığının nedenleri ve bununla mücadele yöntemleri


 

İslamofobi ne anlama geliyor?

İslamofobi nedir?


 

Din-bilim ilişkisi hangi zemine oturtulmalı?


Din-bilim ilişkisi üzerine...


 

Ortadoğu'daki gelişmeleri nasıl okumalıyız?


Ortadoğu


 

Dinin doğal afetlere bakışı ve felaketler ile başaçıkma


Dinin doğal felaketlere yaklaşımı nasıldır? İnanç, ibadet ve dua kayıplar ile başaçıkmada ne tür etkiler yapabilir? 

  

 

Dünya, din-devlet ilişkilerini nasıl düzenliyor?



Din ve devlet ilişkileri üzerine karşılaştırmalı bir konuşma



14 Nisan 2023 Cuma

Arab in Image in Turkey

ARAB IMAGE IN MODERN TURKEY: Memory, Popular Culture and Public Perception başlıklı kitabımız Çamlıca Yayınları tarafından yayımlandı. 






3 Nisan 2023 Pazartesi

Büyükelçilik Ataması

Cakarta/Endonezya nezdinde Türkiye Cumhuriyeti Büyükelçisi olarak atanma kararnamemiz Resmi Gazete’de yayınlandı. Bu onurlu temsil görevini şahsıma emanet eden Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan ve Dışişleri Bakanımız Sayın Mevlüt Çavuşoğlu'na na şükranlarımı sunuyorum.

Ülkemizi ve milletimizi en iyi şekilde temsil etmek için gece gündüz var gücümüzle çalışacağız.




29 Mart 2023 Çarşamba

Türkiye’s Migration Experience and Policy Orientations

 "Türkiye’s Migration Experience and Policy Orientations: Integrating Syrians in Higher Education". Studia Europejskie – Studies in European Affairs, 3/2022, pp. 175-193. DOI: 10.33067/SE.3.2022.8

Turkey has a multidimensional migration experience in the past and present that led to the formation of a dynamic migration policy to govern such a dynamic process. Turkey’s migration policy has been informed and shaped by its geopolitical location as migrant receiving, labor migrant sending and migrant transit country. Today, Turkey hosts the largest number of migrants and refugees in the World with a far reaching social, political and economic impact in the country. This article aims to shed light on multidimensional migration experience of Turkey and analyze its migration policies to govern manifold challenges brought about by the presence of almost 6 million foreigners in the country. It is argued in this article that integration of migrants in general and of Syrians in particular remain a major challenge for Turkey. Therefore, this article recommends that Turkish decision makers should make short and long term plans for the integration of Syrians as the current conditions indicate that it is unlikely that Syrians will return in masses anytime soon although the Turkish government initiated a number of projects in parts of Northern Syria for the safe and voluntary return Syrians. One important area of integration in this context is the higher education which would enable Syrians to have access to employment and social mobility that would benefit both Turkey and Syrians. 

https://www.researchgate.net/publication/364575073_Turkiye's_Migration_Experience_and_Policy_Orientations_Integrating_Syrians_in_Higher_Education

https://journalse.com/pliki/pw/3-2022-Kucukcan.pdf

İslam Dünyasının İslamofobi ile Mücadelesinin Parametreleri

Küçükcan, T. “İslam Dünyasının İslamofobi ile Mücadelesinin Parametreleri”, TRT Akademi , 7 (15) , 2022, ss. 768-779. DOI: 10.37679/trta.1124113

Bu makale aşağıdaki linkten indirilebilir

Türkiye'de Arap İmajı

Türkiye'de Arap İmajı: Toplumsal Hafıza, Popüler Kültür, Kamuoyu, (Editör. Talip Küçükcan), İstanbul: Çamlıca Yayınları (2022), (ISBN 9786258427158) ss. 216, 

Türk-Arap ilişkilerinin uzun tarihi geçmişine, köklü kültürel bağlantılarına ve Türkler ve Arapların siyaset, ekonomi ve güvenlik alanlarında çok sayıda ortak çıkarlarına rağmen, genel olarak Türk-Arap ilişkileri ve özel olarak Türk halkının Arap algısı konusunda yeterli sayıda araştırma bulunmamaktadır. Türkiye’de Arap İmajı: Toplumsal Hafıza, Popüler Kültür, Kamuoyu başlıklı bu kitap, Türk halkı arasında Araplar hakkında oluşan hakim görüşlerin kaynaklarını ve bugün aldığı şekli göstermeyi amaçlamaktadır. Kitapta, Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren ilk ve orta öğretim kurumlarında okutulan tarih ve coğrafya ders kitaplarında Arap dünyası ile ilgili anlatılanlar incelenmiş, Arapların ve Arap kültürünün nasıl resmedildiği gösterilmiştir. İmajların oluşmasında sinema filmlerinin de önemli rol oynadığı varsayımından hareketle, Türk filmlerindeki Arap imajı incelenmiş, senarist ve yönetmenlerle mülakatlar yapılarak Türk sinemasının Araplara bakışı ele alınmıştır. Diğer yandan Türkiye genelinde geniş kapsamlı bir anket çalışması ile de Türk kamuoyunda Arap dili, kültürü, tarihi ve siyasetine ilişkin var olan hakim imajlar tespit edilmiştir. Türkiye’de Arap İmajı: Toplumsal Hafıza, Popüler Kültür, Kamuoyu içerdiği özgün veri ve analizler ile Türk-Arap ilişkilerinin gelişmesine katkıda bulunmayı amaçlamaktadır. 

Endonezya’da yeni hükümetin öncelikleri hangi konular?

Nüfus bakımından dünyanın en büyük dördüncü ülkesi olan Endonezya, 280 milyonluk nüfusu ile en büyük İslam ülkesi. G20 üyesi olan Endonezya ...